Skip to Content
Terug naar het overzicht

Toen Judith vanwege haar aangeboren spierziekte roller werd, kwam ze in de praktijk best veel obstakels tegen. Gewoon uit eten gaan lukte niet altijd met haar elektrische rolstoel, maar dat lag niet aan Judiths wil om te participeren binnen de maatschappij. Zij begon de website toegankelijkuiteten.nl, zodat mensen met één klik op de knop een toegankelijk restaurant kunnen vinden.

‘’De horeca moet toegankelijk zijn voor iedereen! Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om uit eten te gaan, maar toch zijn er zoveel mensen die belemmeringen tegenkomen in de horeca. Dat is zo ontzettend jammer. Ook als roller zou ik mijn leven moeten kunnen leiden zoals ieder ander. En daar horen leuke dingen bij, zoals uit eten gaan’’, vertelt Judith.

Helaas was het een gigantische zoektocht om een geschikt restaurant te vinden. En moet ik mededelen dat het die bewuste dag niet is gelukt.
Judith (links) beoordeelt samen met vrienden restaurants op hun toegankelijkheid.

Judith (links) beoordeelt samen met vrienden restaurants op hun toegankelijkheid.

De omslag

‘’Er zijn een tal van voorbeelden in situaties welke ik kan opnoemen om te benadrukken hoe belangrijk toegankelijkheid voor mij en alle andere rollers is. Maar deze situatie blijft mij eeuwig bij. Ik was een dagje uit in Zwolle. Het was winter, erg koud en had enorm de behoefte om af en toe de warmte op te zoeken. Het zitten in een elektrische rolstoel vergt niet zoveel beweging, waardoor ik het sneller koud krijg. Helaas was het een gigantische zoektocht om een geschikt restaurant te vinden. En moet ik mededelen dat het die bewuste dag niet is gelukt’’, vertelt Judith.

Vaak pretenderen restaurants toegankelijk te zijn, maar toegankelijkheid stopt niet bij een brede ingang waardoor een rolstoel naar binnen kan. Het komt heden ten dage zelfs nog voor dat toiletten niet toegankelijk zijn, omdat er dan een trap naar boven bewandeld moet worden. Helaas hebben we dat niet allemaal in de hand, evenals de restauranteigenaren zelf, want ook zij hebben te maken met zaken zoals wet- en regelgeving. Desondanks is het wel noodzakelijk voor rollers dat er een soort register is, waar men kan nagaan welke toegankelijke horecagelegenheden in de omgeving beschikbaar zijn voor rollers.

Soms is een oplossing namelijk zo makkelijk, maar mensen staan er niet bij stil

Tijdens de zoektocht kwam ze van alles tegen waaronder, te hoge stoepen waar ze met haar elro niet opkwam, hoge trap naar de ingang, een toilet op de eerste etage of een vol restaurant. Uiteindelijk ben ik vertrokken naar een hotel verderop, de enige horecagelegenheid waar ze wel terecht kon. ‘’Ik werd er zo intens verdrietig van dat het op die vervelende manier moest. Het is namelijk geen uitzondering, mensen kunnen dit dagelijks meemaken. En eigenlijk van de zotte dat ik nergens terecht kon in Zwolle. Ieder mens moet spontaan uit eten kunnen’’, voegt Judith toe.

We hopen met de stichting een duidelijk register te creëren op onze website, zodat mensen met één klik op de knop een toegankelijk restaurant kunnen vinden.

Stichting

Die bewuste dag was voor haar het moment dat ze niet langer teleurgesteld wilde zijn, maar de nare gevoelens die ze ervoer om te zetten in actie! Judith is gestart met het testen van restaurants en inmiddels zijn er al 100 geteste horecagelegenheden. Haar vele werk heeft een maatschappelijk doel, waar veel meer mensen belang bij hebben. Om deze reden heeft ze in mei 2020 een stichting opgericht: Stichting Toegankelijk Uit Eten. Inmiddels heeft de stichting de ANBI status, omdat zij geen winstoogmerk hebben. ‘’We hopen met de stichting een duidelijk register te creëren op onze website, zodat mensen met één klik op de knop een toegankelijk restaurant kunnen vinden. En ik weet zeker dat het mensen heel veel ergernis, teleurstelling en energie scheelt, zodat zij onbezorgd van een avond uit eten kunnen genieten. Soms is een oplossing namelijk zo makkelijk, maar mensen staan er niet bij stil’’, zegt Judith.

Bewustwording

Er is nog een belangrijke reden waarom Judith zo graag haar doelen wil bereiken met de stichting. Ze heeft namelijk ervaren dat het in Nederland voelt alsof ze lastig is, vanwege haar beperking. En ze realiseert zich daarbij ook dat dit niet alleen voor haarzelf geldt. ‘’Men weet niet hoe ermee om te gaan: mensen in een rolstoel. Ik kan weer een waslijst opnoemen van bizarre situaties en deze keer zal ik er weer een aantal benoemen: het niet krijgen van een menukaart, mijn eten wordt ongevraagd in stukjes gesneden, mensen zien mij niet en spreken de ander aan met wie ik ben. En tot slot, want dit is wel de kers op de taart, werd laatst aan mijn moeder gevraagd wat ik wilde drinken’’, vult Judith aan.

Judith (links) vindt de meest toegankelijke restaurants.

Judith (links) vindt de meest toegankelijke restaurants.

Dit zijn geen incidentiele situaties, maar wekelijkse kost voor Judith en vele andere rollers. Dat wil niet zeggen dat elke roller dit meemaakt, maar het gebeurt echter nog steeds. ‘’Wij rollers zijn niet lastig, maar we zijn mensen in een rolstoel die net als ieder ander normaal behandeld willen worden. Ik wil mij niet steeds weer moeten bewijzen, zodat ik een avond onbezorgd en bovenal zelfstandig uit eten kan’’, zegt Judith.

Beoordeling

De horecagelegenheden worden op verschillende punten beoordeeld waaronder de entree, de deuren, drempels, parkeerplaatsen, ondergrond, inpandige drempels, oprijplaten, alternatieve routes, toiletten, betalingsmogelijkheden, hulphonden en tafelpoten. En nu zie ik je denken: tafelpoten? ‘’Bij tafels met een centrale middenpoot kan elke roller gemakkelijk aanschuiven. Maar, bij een tafel met vier poten komt het nog weleens voor dat het met een elektrische rolstoel niet lukt om goed aan tafel te zitten’’, legt Judith uit. En als je dan net een roller bent met een elro, zou het uitermate vervelend zijn als je niet op een normale manier aan tafel kunt zitten. Dit soort punten worden helaas vaak vergeten bij verbetering van toegankelijkheid.

Het doel van de stichting is om een register te realiseren op landelijk niveau, waarbij alle provincies aan bod komen. Leuk en handig om te weten: iedereen is vrij om te testen en beoordelingen te melden bij de stichting. Op de website staat een handige recensielijst waarvan je gebruik kunt maken om de horecagelegenheid te beoordelen. En mocht je graag iets meer doen om je steentje bij te dragen. Neem dan gerust contact op met Judith! Ze is nog op zoek naar meerdere vrijwilligers, zodat de stichting nog meer kan bereiken!


0 mensen hebben gereageerd

Alles over rollen

Zoeken

Rolltalk

Stel hier je vraag aan de leden van de community of vertel jouw persoonlijke verhaal.

Back to top