Skip to Content
Terug naar het overzicht

Het begon ooit met de offroadwagen, die hij zo’n tien jaar in zijn bezit heeft. Inmiddels heeft Niek meerdere aangepaste auto’s waarmee hij van alles mee kan doen: één ADL-auto (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen), een offroadauto om lekker mee te racen en een wagen voor de roadtrips. Dat hij een passie heeft voor auto’s, kun je wel stellen!

Hoewel Niek op papier een complete dwarslaesie heeft, kan hij in de praktijk nog even staan. Maar zijn voeten kan hij niet gebruiken om de pedalen van een auto in te trappen. In zijn werkplaats heeft hij meerdere auto’s omgebouwd, zodat hij er zelf in kan rijden. “Ik heb twee hendels achter het stuur gemaakt, waarvan een de rem is en de ander een gashendel. De twee hendels zijn verbonden aan de pedalen die standaard in de auto zitten. Met deze auto’s kan ik alleen off-road rijden. Mocht ik hiermee op de openbare weg willen rijden, dan zou ik de auto bij het RDW moeten laten keuren”, zegt Niek.

“Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt. Daarom heb ik alles op alles gezet om mijn passie te kunnen volgen.”

“Thuis zitten met een beperking is natuurlijk fijner als je iets om handen hebt. Er komt veel bij kijken, wanneer je je leven anders moet inrichten. Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt. Daarom heb ik alles op alles gezet om mijn passie te kunnen volgen”, zegt Niek.

In zijn achttiende levensjaar ging Niek voor het eerst mee met een georganiseerde roadtripvakantie. Deze roadtrip was niet specifiek georganiseerd voor rollers, maar absoluut goed te doen met de aanpassingen die hij zelf heeft getroffen. De Carbage Run is een vijfdaagse rally door Europa, waarbij je een paar duizend kilometer aflegt met een oudere auto. Tijdens de rit krijg je opdrachten mee, waarmee je punten kunt scoren. Het is nog spannend ook, want met zo’n oud barrel is de kans groot dat je onderweg pech krijgt!

“Bij de Carbage Run schaffen we in tweetallen een auto aan van maximaal vijfhonderd euro. Het bouwjaar mag niet nieuwer zijn dan 1999. Het idee is dat je een oude bak koopt, waarmee je Nederland normaliter niet zou verlaten. Onderweg moeten we soms dus ook aan de auto sleutelen”, vertelt Niek. “Het komt zelfs wel voor dat de auto tijdens de roadtrip naar de garage gaat ter reparatie.”

Voor Niek is het erg prettig dat hij altijd samen met een vriend is. Snel de auto in- en uitstappen is voor hem geen optie. Tijdens de snelle tussenstops, zoals toiletstops, komt het geregeld voor dat de groep (van tweehonderd auto’s) al wegrijdt, terwijl Niek nog bezig is met aankleden en terug de auto instappen. “De eerste dag komen we meestal ’s avonds aan. Vanaf de tweede dag rijden we niet meer over de snelwegen; daardoor zien we veel van de prachtige natuur”, zegt Niek.

“Ik kan bijna overal aan meedoen, weinig is onmogelijk!”

Onderweg krijgt de groep leuke opdrachten om uit te voeren. “Tijdens een roadtrip door Scandinavië kregen we de opdracht om ergens een laktafel te kopen. Na het aanschaffen van die laktafel moesten we onderweg op de tafel gaan zitten om ergens af te sleeën. Omdat sleeën een zittende activiteit is, kon ik gewoon meedoen met de rest”, vertelt Niek.

Maar ook als er een opdracht is welke eigenlijk niet passend is bij zijn beperking, doet hij mee. “Naar het toilet gaan, is soms al lastig op een po-douchestoel. Er is niet altijd plek om deze goed neer te zetten. Toen hebben we geïmproviseerd door een doek ervoor te hangen, want er was geen deur. Ik kan bijna overal aan meedoen, weinig is onmogelijk!” voegt hij toe.

“Het is weleens voorgekomen dat ik van de organisatie een huisje toegewezen kreeg om in te overnachten. Maar meestal slaap ik net als de anderen in een tent en krijg ik hulp bij het opzetten. Met zo’n grote groep is er altijd wel iemand in de buurt, die mij kan helpen wanneer dat nodig is”, vertelt Niek. Soms komt Niek onhandigheden tegen op een camping waar ze met de groep overnachten. Zo was het douchen tijdens de laatste vakantie behelpen. Niek is erg inventief in het bedenken van oplossingen, waardoor hij altijd wel een mogelijkheid bedenkt, zodat het wél lukt en hij alsnog zijn doel bereikt.