Heb jij een tip voor de redactie?
Of een nieuwtje?
Op 16 mei stuurde Valys een nieuwsbrief aan hun klanten met het dringende verzoek om zo min mogelijk gebruik te maken van Valys en ritten tenminste 72 uur (!) van te voren aan te vragen, omdat ze een tekort aan chauffeurs hebben. WijRollen vindt dit van de zotte en geeft daarom antwoord in een open brief.
Overigens heeft Valys alleen de klanten bericht gegeven, van wie zij een e-mailadres hebben. Een brief per post was kennelijk te veel moeite, zodat klanten zonder e-mailadres in zalige onwetendheid verkeren over het nieuwe beleid van Valys.
Wij roepen alle Valys-klanten op om deze brief te gebruiken als persoonlijke reactie aan Valys! (Download de onderstaande brief hier als Word-document. Of download deze tweede brief als je zelf geen e-mail hebt ontvangen.) Als je echt boos bent over deze gang van zaken, kun je een kopie van je brief sturen aan het College voor de Rechten van de Mens.
Aan Valys
Betreft: Reactie op uw schrijven
Geachte klantenservice van Valys,
Hartelijk dank voor uw schrijven van 16 mei, waarin u mij, als vaste klant van Valys, verzoekt om zo min mogelijk gebruik van uw diensten te maken, vanwege het grote tekort aan chauffeurs.
Dit verzoek vervult mij met ongerustheid. Was ik enorm blij dat ik eindelijk weer meer deel kon nemen aan het gewone leven, komen er nu restricties van een heel andere orde op mijn pad. Dat betekent plannen en puzzelen, plannen en puzzelen, plannen en puzzelen tot ik scheelzie. Zoals u vast wel bekend is, is het leven met een handicap sowieso één en al disability management.
Gezien ik mijn handicap al geruime tijd heb, heb ik inmiddels ruimschoots ervaring met disability management. Om tegemoet te komen aan de capaciteitsproblemen bij Valys, heb ik direct al mijn ritten onder de loep genomen. Het resultaat was een overzicht dat duidelijk maakte dat ik voor mijn planning afhankelijk ben van derden. Die liggen natuurlijk buiten mijn invloedssfeer en daarom heb ik, om aan uw verzoek te kunnen voldoen, een tegenverzoek aan u.
Wilt u ervoor zorgdragen dat:
Tot slot wil ik u graag op de volgende mogelijkheid wijzen, waarmee u het chauffeurstekort alsnog snel kunt oplossen: de inzet van rollende chauffeurs op de bussen.
U heeft er mogelijk nog niet aan gedacht, maar er zijn veel rollende mensen met een groot rijbewijs, die graag willen en kunnen rijden. Valys heeft behoefte aan chauffeurs. Dit is dus een prachtig voorbeeld van een kans op een win-winsituatie!
U hoeft slechts enkele bussen te voorzien van handbediening of dubbele bediening. Deze aanpassingen worden natuurlijk geregeld door het UWV, want het zijn ‘werkplekaanpassingen’. Waar dat niet mogelijk is, kunt u wellicht de Valys-financiering gebruiken die nu niet gebruikt wordt, vanwege alle ritten die niet gereden worden.
Hopend u hiermee voldoende tegemoet te komen, teken ik in afwachting van uw bevestiging,
Met vriendelijke groet,
<naam>