Heb jij een tip voor de redactie?
Of een nieuwtje?
Accessible Academia. Dat is de naam van het nieuwe platform dat als doel heeft om werken en studeren aan universiteiten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Maurits Huijbrechtse (24) is één van de initiatiefnemers. “Het is vreemd dat er soms een beslissing wordt genomen zonder dat er wordt nagedacht over wat zo’n beslissing voor sommige studenten betekent.”
In december was de lancering van Accessible Academia, maar het zaadje voor het platform werd al eerder geplant toen Maurits in 2018 zelf aan zijn studie Geschiedenis begon. “Ik kamp met een lichte vorm van spasme en gaf op de universiteit aan dat ik wel behoefte had aan spiegels, dus contact met mensen binnen de academische wereld die ook een beperking hebben. Vooral ook om het gevoel te krijgen van: het kan wel degelijk, een carrière binnen de wetenschap.”
Die behoefte was de start van de ambitie voor wat later Accessible Academia zou gaan heten. “Ik weet inmiddels dat er meer mensen zijn zoals ik, om het zo maar te zeggen. Maar echt het opzetten van een groep, van een platform, dat is waar we nu met elkaar aan werken.”
Dat studeren en werken aan de universiteit niet zonder slag of stoot gaat als je een beperking hebt, weet Maurits maar al te goed. “Begin dit jaar bijvoorbeeld, volgde ik een hoorcollege dat scherm-vrij was, dus waarbij je alleen maar aantekingen mocht maken met een pen. Zo’n scherm-vrij college is onmogelijk voor mij. Het voelt dan vreemd dat er een beslissing is genomen, zonder dat er is nagedacht over wat zo’n beslissing voor sommige studenten betekent. Gelukkig kwam het goed na contact met de docent, maar toch: je voelt je opgelaten. Je bent namelijk weer ‘dat speciale geval’.”
Met Accessible Academia hoopt Maurits daar verandering in te brengen. “Accessible Academia wil aandacht vragen voor de hindernissen die gehandicapte wetenschappers en studenten nog te vaak tegenkomen op universiteiten en andere instellingen,” vertelt hij. “We willen een plek zijn voor het uitwisselen van ervaringen en we willen aandacht vragen voor ervaring gedreven onderzoek en onderzoek naar handicap als maatschappelijk fenomeen (Disability Studies). Al met al hopen we met ons grote bereik de problemen van studenten en medewerkers beter en breder op de kaart te zetten dan initiatieven op individuele universiteiten kunnen doen. Die individuele initiatieven richten zich vaak ook alleen op studenten en niet aan mensen die werken voor de universiteit.”
Deze week bracht de Radboud Universiteit bijvoorbeeld het nieuws naar buiten dat twee alumni – Nynke van den Boom en Wim de Jong – een initiatief willen starten om ‘disability’ onderdeel te maken binnen het thema diversiteit en inclusie op de universiteit. “Dat soort initiatieven zijn natuurlijk ook heel goed en belangrijk,” benadrukt Maurits. “Maar het is ook goed om een overbrugging tussen verschillende universiteiten te maken. Doordat er niet één specifieke naam van een universiteit aan ons platform hangt, is het ook makkelijker om een kritische massa te creëren.”
(Tekst gaat verder onder de tweet.)
Fantastisch initiatief! Universiteiten hebben nog veel te weinig aandacht voor validisme.
— Accessible Academia (@AccessibleAc) December 3, 2021
Accessible Academia gaat dit op ook op interuniversitair niveau aankaarten. Niets over ons zonder ons! 🔥 https://t.co/u7b1N5Kg8g
Op de vraag hoe Accessible Academia invulling aan hun missie gaat geven, antwoordt Maurits: “We willen netwerkbijeenkomsten organiseren en een leesgroep opzetten, waarin academici van gedachten kunnen wisselen. En goed nieuws, want het eerste evenement staat al gepland!”
Op 26 januari 2022 geeft de Britse dr. Nicole Brown een (online) lezing “Disclosure dances in doctoral education”. waarop de Belgische dr. Piet Devos een reactie zal geven. De lezing en de reactie zijn openbaar, aanmelden is verplicht.