Skip to Content
Terug naar het overzicht

De commercials van Calvé vertellen verhalen over doorzettingsvermogen. Hun “Wie is er niet groot mee geworden”-campagne loopt al sinds 1987 en is nog steeds succesvol. Elke 4 jaar kiest Calvé een nieuwe topsporter als boegbeeld. Deze keer voor het eerst een (oud-)paralympisch kampioene: oud-rolstoeltennisser Esther Vergeer.

“Deze reclame vertelt het allemaal. Voor paralympische sporters én voor gehandicapte kinderen. Om hetzelfde leven te leiden als andere kinderen. Om gewoon mee te doen. Je eigen gang te kunnen gaan. Om lef en durf te hebben, zonder betutteld te worden. Ik ben echt heel trots en vind het supergaaf dat dit vandaag lanceert!” vertelt een enthousiaste Esther Vergeer. “Vroeger heb ik wel een sportboegbeeld gemist. Er waren geen posters van paralympische sporters, dus ik kon me niet goed identificeren met andere sporters. Natuurlijk had ik wel een poster van Steffi Graf, maar dat is toch anders. Dat is voor mij de meerwaarde van deze campagne!”

“Lange tijd hadden we alleen mannelijke topsporters als boegbeeld. In 2014 realiseerden we ons opeens dat de aandacht voor sporters onevenredig verdeeld is. Daarom hebben we in 2014 voor het eerst voor een heldin gekozen. Met Esther Vergeer als nieuw boegbeeld zet Calvé deze lijn naar meer diversiteit door.” vertelt Maikel Fontein, marketing manager bij Calvé.

Esther Vergeer, 9 jaar. Wie is er niet groot mee geworden?

Esther Vergeer, 9 jaar. Wie is er niet groot mee geworden?

Leuk weetje: Calvé en Esther Vergeer waren het erover eens dat “kleine Esther” een meisje moest zijn dat ook echt een handicap heeft. Dat bleek wat meer voeten in de aarde te hebben, want castingbureaus hebben bijna geen kinderen met een handicap in hun bestanden. Na lang zoeken vonden ze een meisje dat in uiterlijk op Esther lijkt, een soortgelijke handicap heeft én sportief is. “Alles wat je in de commercial ziet, heeft “kleine Esther” zelf gedaan.” zegt Esther Vergeer trots.

Hoe ziet Calvé de komende vier jaar? “We beginnen natuurlijk eerst met deze campagne. Na de Spelen gaan we samen met de Esther Vergeer Foundation kijken wat we nog meer kunnen doen. Ondertussen zijn we in gesprek met andere sporters met een beperking, want we willen graag meer rolmodellen”, ligt Maikel Fontein een tip van de sluier op. “Houd ook andere media en de kranten in de gaten, want er komt de komende dagen meer aan!”

Esther Vergeer is niet alleen groot en sterk geworden dankzij boterhammen met pindakaas. “Het is niet origineel, maar de ondersteuning van mijn ouders en het opgroeien in een normale omgeving hebben veel gedaan. Nadat ik in een rolstoel terecht kwam, kon ik terug naar mijn eigen basisschool en mijn eigen vriendengroepje. Zo kreeg ik langzaam mijn vertrouwen terug.”

Wat is Esthers goede raad aan haar 9-jarige zelf – en aan alle kinderen met een handicap? “Geloof in jezelf! Als je een handicap krijgt, geeft dat een behoorlijke knauw in je zelfvertrouwen. Het kost veel tijd en inzet om dat vertrouwen weer terug te krijgen. Op school, op je werk, in de sport, enzovoort. Het is belangrijk dat kinderen met een handicap weten dat ze erbij horen. Dat ze mee mogen doen. Het is belangrijk dat we het ongewone gewoon maken. Dat zou heel waardevol zijn voor de maatschappij, en ook voor het meisje, om goed in de oren te knopen.”

De commercial is vanaf vandaag te zien op televisie en op YouTube.

Lees hier het persbericht van Calvé.


0 mensen hebben gereageerd

Alles over rollen

Zoeken
Back to top