Heb jij een tip voor de redactie?
Of een nieuwtje?
Nederland organiseerde een Eurovisie Songfestival dat toegankelijk was voor mensen met een beperking. Een van de drijvende krachten daarachter was evenement toegankelijkheidsexpert Marianne Dijkshoorn. Lees hier een interview met Marianne voor een kijkje achter de festivalschermen. Marianne was ook zo aardig om met ons wat tips te delen hoe je als roller de organisatie van jouw favo festival kan overhalen om het festival toegankelijker te maken.
De organisatie van een festival kost ongeveer een jaar. Juist omdat een festival speciaal opgebouwd wordt voor een feestje van een of meer dagen, is er veel mogelijk. Alleen zijn er ook grote restricties, zoals bijvoorbeeld veiligheidsnormen en het aantal beschikbare rolstoeltoegankelijke faciliteiten dat te huur is. Dus als je te laat aangeeft dat je wilt komen, dan kan de organisatie van het festival niets meer doen, ook al zouden ze dat willen. De beste tijd om contact op te nemen is driekwart jaar tot een half jaar voor het begin van het festival. Het liefst nog vóór de ticketverkoop. Geef organisatoren wel minstens 3 weken de tijd om te kunnen reageren.
Laat de organisatie weten wat je nodig hebt om het festival te kunnen bezoeken en welke hulpmiddelen je meeneemt. Het is belangrijk om vriendelijk te vragen of ze het kunnen regelen. Bijvoorbeeld: ik zit in een handbewogen rolstoel en heb een rolstoeltoegankelijk toilet nodig. Kunnen jullie dat regelen?
Zoals je weet is elke roller anders, dus als een festival van vijf rollers een mail krijgt met allemaal een andere mening, dan kun je je voorstellen dat het ze een beetje duizelt. Vandaar dat het handig is om ze te verwijzen naar alle kennis en expertise die er al is. Bijvoorbeeld naar de Routekaart Toegankelijke Festivals , waarin heel duidelijk staat waar organisatoren op moeten letten. De routekaart vormt samen met het boek van Marianne Maak je evenement toegankelijk voor iedereen en het Nederlands Handboek Evenementenveiligheid een perfect informatiepakket voor elke festivalorganisator.
Zeker als een festival niet is uitverkocht is het slim om te laten weten dat je met meer mensen komt. Tien extra tickets verkopen is natuurlijk voor een festival ook fijner dan één of twee extra tickets.
Stuur gewoon een vriendelijk mailtje, Als je gaat eisen, boos wordt, zielig gaat doen of de organisatie van discriminatie beschuldigt kom je waarschijnlijk niet zo ver.
Benader de organisatie direct en ga niet klagen op social media. Er zijn organisatoren die zoveel gezeik op social media hebben gehad, dat ze hebben gezegd: ‘Wij zijn om veiligheidsredenen niet meer toegankelijk voor rolstoelgebruikers of mensen met een andere beperking’. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil.
Je hebt keurig op tijd en vriendelijk aangegeven dat je wilt komen en wat je nodig hebt, en de festivalorganisator zegt toch: "Nee, ik ga het festival niet rolstoeltoegankelijk maken". Moet je dat dan zomaar accepteren? Natuurlijk niet. Dan haal je er een expert op het gebied van toegankelijke festivals bij. Het scheelt als je zelf ook al veel weet van evenementenorganisatie, crowd management en toegankelijkheid want dan ken je de grenzen en mogelijkheden om iets goed te regelen. Marianne heeft een meldpunt gemaakt op haar website waar je kunt aangeven naar welk festival je zou willen en wat de problemen zijn. Als je je daar meldt gaat zij met de organisator in gesprek. “Ik wijs ze op het VN-Verdrag en heb alle kennis en know-how, vaak kom ik er wel uit met hen.”