Heb jij een tip voor de redactie?
Of een nieuwtje?
Even tanken. Even naar het openbaar toilet. Even de trein pakken… Dat ‘even’ iets doen op publieke plekken is niet altijd vanzelfsprekend. De meeste plekken zijn nog lang niet toegankelijk genoeg. Zo haalde de gemeente Zutphen onlangs nog het nieuws met hun ontoegankelijke, met kinderkopjes geplaveide binnenstad. ‘Eventjes’ de markt op is voor rollers niet weggelegd in de Hanzestad. Balen als je daar pas achter komt wanneer je op het grote marktplein aankomt…
Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende apps waarmee je de toegankelijkheid per locatie kunt controleren. Zo weet je op tijd of er op jouw bestemming een goed invalidetoilet is, of welke wandelroutes rolstoelvriendelijk zijn. In onze rollerwiki hebben we de meest voor de hand liggende apps op een rijtje gezet. Maar welke apps zijn nou eigenlijk top en welke flop? We vroegen een aantal rollers uit de community welke apps zij gebruiken en waarom.
Opvallend is dat ongeveer de helft van de rollers die wij het vroegen geen apps gebruiken. De redenen hiervoor zijn heel verschillend. Sommigen zijn nooit op het idee gekomen, terwijl anderen denken dat ze zichzelf eigenlijk wel prima redden zonder. Dus er is nog een wereld te winnen, zeker als je degenen die de apps wel gebruiken, mag geloven.
Astrid: “Ik gebruik Ongehinderd. Hierin staan veel bruikbare tips over plaatsen in Nederland waar ik vaak ben of naartoe ga.” Astrid merkt dat de app vrij up-to-date is, maar niet voor alle locaties werkt: “Blijkbaar zijn veel gemeenten niet aangesloten bij Ongehinderd. Dan kunnen ze de toegankelijkheid van die gemeente niet goed in kaart brengen. Het zou dus mooi zijn als elke gemeente gewoon automatisch aangesloten is en ALLE informatie verwerkt wordt in de app!”
Valerie: “Ook ik kijk indien nodig op Ongehinderd voor de toegankelijkheid van locaties. Dit is een makkelijke, gebruiksvriendelijke en overzichtelijke app .
Pia: met de app van Ongehinderd kan je goed zoeken naar restaurants of overnachtingen. Ik mis bij deze app wel het overzicht van openbare aangepaste toiletten. Maar daarvoor gebruik ik dan weer de Hoge Nood app.
Pia: Hoge Nood van de Maag-Lever-Darm Stichting laat je in een oogopslag zien waar de dichtstbijzijnde toiletten zijn: ideaal! De app mag wat mij betreft meer bekendheid krijgen.
Jiska: “In de GPK app heb je een goed overzicht van de parkeerregels met betrekking tot de GPK (gehandicaptenparkeerkaart) in alle Nederlandse gemeenten. De GPK app gebruik ik omdat er geen officieel overzicht is van alle geldende parkeerregels met een GPK. Er zijn twee particuliere websites, maar die lopen beiden al een poosje achter en zijn bovendien niet zo geschikt voor mobiele telefoons. Wat ook wel meehelpt is dat ik de GPK app heb helpen bouwen als ervaringsdeskundige, dus ik ben ernstig bevooroordeeld, haha! Als je gemeente is aangesloten kun je ook een account aanmaken en je kaart registreren, waarna je digitaal kunt parkeren. Eigenlijk zoals anderen ook met een parkeerapp kunnen, maar dan vaak gratis of tegen gereduceerd tarief. Het fijne hiervan is dat je niet per gemeente apart een digitale vergunning aan hoeft te vragen, maar je jezelf simpel per parkeeractie kunt aanmelden met een wisselend kenteken.
Op termijn moeten in de app ook de locatie van algemene GPP's (gehandicaptenparkeerplaatsen) zichtbaar worden, maar veel gemeenten blijken die informatie niet zo snel te kunnen leveren aan de appbouwers.... (gênant). Voordeel van de GPK app is dat hij voor alle gemeenten geldt en dat er altijd een link naar de officiële gemeentesite bij staat. Nadeel is dat je er niet in elke gemeente mee kunt parkeren.
Pia en Astrid hebben wel een kanttekening bij het gebruik van apps.
Astrid: “Eigenlijk is er niet één app die volledig is of die echt goed werkt. Vooral de zoekfunctie vind ik vaak belabberd. En uiteindelijk heb je ook gewoon geen ruimte voor al die apps op je telefoon. Tenminste....ik niet. Ongehinderd lijkt nog het meest up-to-date.” Pia zegt daarom nooit terug te vallen op internationale apps: “Deze worden gewoon niet actueel gehouden. Dan heb je er eigenlijk niets aan.”
Dat het onderhouden van een app veel tijd en mankracht kost, valt ook de gebruikers uit onze community op. Pia: “Apps zijn heel belangrijk op dit moment. Ik ben ook heel blij dat er mensen zijn die ermee begonnen zijn. Maar om een app actueel te houden is er heel wat menskracht nodig. Zo ken ik een restaurant in Eindhoven dat in korte tijd 3x van eigenaar veranderd is. De toegankelijkheid veranderde per eigenaar. Dit komt alleen in de app terecht als dit wordt doorgegeven.”
Astrid beaamt dit: “Veel apps zijn niet volledig of hebben oude informatie. Het lijkt er vaak op dat de app wordt gemaakt en gevuld, maar de makers er vervolgens niets meer mee doen. Ik moet bekennen dat ik ze zelf ook nog nooit heb aangevuld - alleen gebruikt.”
Valerie: “Ik vul zelf nauwelijks aan of iets wel of niet toegankelijk is, vanwege de tijd die het invullen vraagt. Wel vul ik zo af en toe bij Ongehinderd de toegankelijkheid van een locatie in.”
Pia vult juist heel bewust de apps wél aan: “Ik zal zelf nieuwe info altijd doorgeven. Sinds 2012 heb ik daar een gewoonte van gemaakt. Het is nu een kleine moeite.”
Jiska heeft een oplossing om achterstallige info te voorkomen: “Zet ervaringsdeskundigen vanaf het begin af aan in. Zorg voor een goede service als mensen vastlopen en check regelmatig met ervaringsdeskundigen hoe tevreden ze zijn.”
Welke toegankelijkheidsapps gebruik jij en waarom juist deze? Hoe kunnen toegankelijkheidsapps nog verder verbeterd worden? Laat weten wat jij vindt door hieronder te reageren, of discussieer mee in de Rolltalk over toegankelijkheidsapps.