Skip to Content
Terug naar het overzicht

Om het verblijf in hotels voor mede-rollers gemakkelijker te maken, is Chloé gestart met haar missie om hotels te verbeteren en te upgraden naar betere toegankelijkheid.  

Chloé heeft Tirzah leren kennen via Instagram. Toen zij met elkaar in gesprek gingen over het onderwerp ‘reizen met een lichamelijke beperking’, kwamen ze er al gauw achter dat zij hier samen iets mee wilden doen. Om alle belangrijke informatie samen te voegen en zichtbaar te maken voor rollers, hebben ze sinds enige tijd een website.  

‘’Uit ervaring weet ik dat reizen als roller enorm veel stress kan opleveren. Ik doe altijd vooronderzoek, om te voorkomen dat er onhandige situaties ontstaan. Daar wilde ik graag iets aan doen, zodat het andere rollers in de toekomst minder stress oplevert’’, vertelt Chloé. Voor de meeste rollers is het vrijwel altijd noodzakelijk dat men contact opneemt met het hotel en de eventuele reisorganisatie om te verifiëren welke faciliteiten er aanwezig en beschikbaar zijn.  

‘’Als er informatie vermeld staat op de website, wordt het vaak ook nog onduidelijk aangegeven. Daar heb je niet zoveel aan, want dan ben je alsnog genoodzaakt om te bellen, wat soms erg veel energie kost. En dan te bedenken dat een toegankelijk hotel niet het enige is waaraan gedacht dient te worden wanneer je op vakantie gaat. Niet elke roller heeft daar voldoende energie voor. Juist daarom is het zo belangrijk dat wij alvast vooronderzoek doen en in gesprek gaan met hotels’’, vertelt Chloé. Nu Chloé bezig is met haar missie lukt het voor haar beter om het te handelen.

Zowel Chloé als Tirzah bezoeken verschillende hotels en soms lukt het om in contact te komen met de grotere hotelketens. Tijdens het verblijf voeren ze het onderzoek uit, waarna er een rapport wordt opgemaakt over de accommodatiefaciliteiten en toegankelijkheid. Op locatie nemen de dames meteen leuke foto’s van de accommodaties, omdat ze hebben gezien dat de toegankelijke hotelkamers vaak niet zichtbaar zijn op de websites van hotels. 

De hotels worden op verschillende vlakken beoordeeld over de luxe en toegankelijkheid. Niets is vervelender dan dat medewerkers in een hotel zuchten en steunen als men om extra voorzieningen vraagt of bijvoorbeeld vragen stelt over de toegankelijkheid in de omgeving. ‘’Luxe heeft voor mij persoonlijk niet alleen te maken met het uiterlijk van een hotel. Het gaat ook om hoe je wordt behandeld door de mensen die je ontvangen. En de manier waarop je wordt geholpen als je vragen hebt over de toegankelijkheid in de omgeving. Wanneer men de moeite neemt om mij hierbij te helpen, vind ik dat een noodzakelijke luxe’’, zegt Chloé.  

  ‘’We leveren een compleet pakket aan. Juist omdat wij zelf rollers zijn, denken we overal aan! Niet elke rolstoel heeft bijvoorbeeld dezelfde breedte, ook daar moet aan gedacht worden. Het uitgangspunt is dat we met de verbeteringen en zichtbaarheid van onze website voor de rollers stress kunnen wegnemen, zodat iedereen zorgeloos vakantie kan vieren’’, zegt Chloé. 

Er is verschil in wat er nodig is om een hotel toegankelijk te maken voor beiden rollers, omdat Chloé parttime roller is en Tirzah fulltime in haar rolstoel zit. Door het helemaal goed uit te pluizen en tevens het rapport aan te leveren, hopen ze verandering te maken. Ze gaan écht in gesprek met de hotels. ‘’Niet elk hotel staat direct open voor grote veranderingen, maar het begin is er. We maken de mensen bewust en sporen hen in elk geval aan om te werken aan toegankelijkheid’’, zegt Chloé. 

Meerdere kleine verbeteringen kunnen ook leiden tot aanzienlijk verschil in de toegankelijkheid. ‘’Het gaat meestal niet om tien extra liften in een hotel. In sommige gevallen kunnen het verplaatsen van meubelen en het plaatsen van een uitklapbaar doucheplankje al voldoende zijn’’, voegt Chloé toe.  

"Wij helpen hen om de stap te zetten naar daadkracht’’

"Onze droom is om onze werkzaamheden uit te breiden. Naast rollers zijn er ook zoveel mensen met een andere beperking, zoals bijvoorbeeld een auditieve of visuele handicap. In de toekomst hopen wij dat we een compleet aanbod hebben. Maar voorlopig gaan we eerst aan de slag voor rollervakanties’’, vertelt Chloé. Ze merken dat kleinere hotels iets meer openstaan voor verandering dan de grotere hotelketens. Maar, er is inmiddels wel een aantal ketens die het gesprek aangaat. Ze zijn al zover dat ze naast het rapport, contacten hebben gelegd met ondernemers die eventueel willen samenwerken om de verbetering van toegankelijkheid te realiseren. ‘’Zo maken we het niet alleen makkelijk voor de roller, maar ook voor de ondernemer. Wij helpen hen om de stap te zetten naar daadkracht’’, zegt Chloé. 

 

Accessible Luxury Hotels richt zich ook op nieuwbouwhotels. Ze bieden aan te helpen met de toegankelijkheid. ‘’Toegankelijkheid verbeteren hoeft niet inherent te zijn aan hoge kosten. Wanneer hotels nog in de bouw zijn of het liefst iets daarvoor, is dat voor ons het moment om aan te schuiven. Als de plannen vroegtijdig worden gewijzigd, levert het geen extra kosten op om te aanpassingen te verrichten’’, zegt Chloé.  

‘’Soms hebben mensen er geen zin in en zijn ze ongeïnteresseerd. Dat vind ik jammer’’, aldus Chloé. Potentiële gasten lopen daardoor een vakantie mis en het hotel daardoor ook gasten. Ook rollers willen luxe; een aangenaam, wenselijk en comfortabel verblijf, dat zowel inclusief als exclusief is. 

Beiden krijgen enorm veel positieve energie door het werk dat ze doen voor hun project. Hun missie stopt niet voordat zij hun doel hebben bereikt. Een tip voor hoteleigenaren: neem mensen met een beperking aan, zodat het niet zo is dat iemand zonder beperking bepaalt wat rollers nodig hebben tijdens hun verblijf.  

"Luxe; een aangenaam, wenselijk en comfortabel verblijf, dat zowel inclusief als exclusief is’’

0 mensen hebben gereageerd

Alles over rollen

Zoeken
Back to top