Skip to Content

Binnenkort starten de Rijndam Racers met de jaarlijkse HandbikeBattle in Oostenrijk. Oorspronkelijk was de Battle bedoeld voor mensen met een dwarslaesie of amputatie, maar deze is door de jaren heen verbreed naar mensen met een fysieke beperking. “Het is de bedoeling dat de deelnemers een prestatie neerzetten. Eigenlijk gaat het erom dat je jouw eigen weg aflegt, een soort competitie met jezelf, een dubbele prestatie. Een hoger doel van de HandbikeBattle is geld inzamelen, zodat Rijndam Revalidatie een nieuwe fiets kan aanschaffen voor de Battles. Niet elke handbiker heeft het vermogen een eigen fiets aan te schaffen. De kosten van een handbike variëren tussen de vijf- en zevenduizend euro,” vertelt Antje.

Door meervoudig geopereerde bekkeninstabiliteit heeft Antje zenuwschade opgelopen, waardoor zij inmiddels bijna fulltime roller is. Vroeger was ze dol op skiën, maar inmiddels heeft ze haar ski’s (noodgedwongen) ingeruild voor een handbike. Door een eerdere fiets kreeg Antje meer klachten, waardoor het trainen een tijd lang niet lukte. “Eind 2019 heb ik een nieuwe fiets aangeschaft, waarna ik serieus aan de bak ging met trainen voor de HandbikeBattle,” zegt Antje.

Foto: Johannes Odé

Foto: Johannes Odé

De fietstocht is inmiddels uitgegroeid tot een Battle met vijftien teams. Het damesteam startte in januari al met de training en werkt hard aan hun algehele conditie om fysiek in staat te zijn om deel te nemen aan de HandbikeBattle. Het is fysiek namelijk best wel een opgave. De afstand is twintig kilometer, duizend hoogtemeters en vijftien procent hellingen.

Om mee te kunnen doen aan de Battle dient een handbiker te voldoen aan een aantal voorwaarden. Er vindt een medische keuring plaats, maar ook een technische keuring. Niet alleen moet de handbiker fysiek fit zijn, ook dient de handbike in goede staat te zijn. “Het is een serieuze taak om goed voor jezelf en voor je handbike te zorgen,” legt Antje uit. Daarnaast is er een classificatie waarin de handbiker wordt ingedeeld naar gelang de beperking. Dat is tevens een verplicht onderdeel. Iemand met een zwaardere fysieke beperking krijgt bijvoorbeeld compensatietijd om het evenredig te houden. Zo krijgt iedereen dezelfde kansen tijdens de Battle!

Voorafgaand aan de reis worden de handbikes getest op veiligheid. Ondanks het goede – en vereiste – onderhoud worden de fietsen uitvoering nagelopen. In groepjes van vier mensen en per auto reizen de handbikers – dit jaar – naar Oostenrijk, waar de HandbikeBattle zal starten. In elke auto zitten twee rollers, twee rolstoelen en twee buddy’s. Er gaat tevens een vrachtauto richting Oostenrijk om alle handbikes op de plaats van bestemming af te leveren.

Antje en haar team. (Foto: Johannes Odé)

Antje en haar team. (Foto: Johannes Odé)

Elke handbiker heeft een buddy die meerijdt op een fiets, om eventueel te kunnen ingrijpen tijdens gevaarlijke situaties. Ook heeft de buddy een rugzak met drinken, zodat de handbiker zo min mogelijk ballast heeft. De samenwerking met de buddy’s start al in Nederland. Zij trainen drie keer per week mee voor de HandbikeBattle. “Naast de gebruikelijke training oefen ik apart ook nog met mijn buddy. Afgelopen zondag merkte ik weer eens hoe prettig het is om een buddy te hebben. Ik moest namelijk nog zo’n tien kilometer, terwijl ik al moe werd. Met mijn motiverende buddy heb ik het alsnog gehaald,” vertelt Antje.

Inmiddels heeft het damesteam al zeshonderd kilometer gefietst tijdens de training. Het vereist discipline om de training vol te houden. “Zonder training haal je het niet. Tijdens de training is het hard werken. Het is echt geen picknickclubje! Maar het brengt ook veel gezelligheid. Ik heb een leuk contact met mijn buddy, dat vind ik erg waardevol. Ik vind het best spannend nu de Battle bijna nadert en ik kijk er enorm naar uit. Het is een onwijs gaaf initiatief!” voegt Antje toe.

Antje vindt het bijzonder om hieraan mee te doen, omdat het niet alleen voor het team is, maar ook voor de gemeenschap. Ze hoopt meer mensen te enthousiasmeren om ook te gaan handbiken. “De handbikesport kun je zowel individueel als in groepsverband beoefenen. Het is enorm inspannend, maar het kan samen met een buddy ook heel gezellig zijn. Beweging is erg belangrijk en nog belangrijker als je het grootste gedeelte van de dag in een rolstoel zit. Fietsen is voor mij zo fijn, omdat ik het ook graag deed voordat ik roller werd. Dus als fietsen je vroeger goed afging, dan is dit de oplossing,” sluit Antje af.

Doneren aan de Rijndam Racers kan tot 1 augustus.


0 mensen hebben gereageerd

Alles over rollen

Zoeken

Rolltalk

Stel hier je vraag aan de leden van de community of vertel jouw persoonlijke verhaal.

Back to top