Heb jij een tip voor de redactie?
Of een nieuwtje?
Sinds Corina roller is, is ze genoodzaakt om zich bezig te houden met toegankelijkheid. Al is het alleen maar om te weten of ze kan binnenkomen in het restaurant waar ze met een bekende heeft afgesproken. Noodgedwongen dus, maar Corina maakt van nood een deugd.
Sinds drie jaar zit Corina fulltime in haar rolstoel en lukt het haar niet meer om te lopen. ‘’Het is mijn missie om de wereld een stukje toegankelijker te maken’’, zegt Corina. Daar zet zij zich in haar vrije tijd voor in!
Helaas moest Corina eerst op een vervelende manier tot het besef komen dat de wereld voor rollers nog niet voldoende toegankelijk is. "Het is regelmatig voorgekomen dat ik in een horecagelegenheid niet naar het toilet kon, omdat deze niet toegankelijk was. Mijn oplossing was om minder te gaan drinken. Achteraf zie ik pas hoe ik mij al die tijd heb aangepast en hoe vreselijk het werkelijk is. Dit soort nare situaties hebben erin geresulteerd dat ik een enorme drive heb om hierin verandering te brengen. Dat wil niet zeggen dat ik in mijn eentje het hele toegankelijkheidsprobleem kan oplossen, maar als we allemaal iets doen krijgen we ook groot resultaat. De toegankelijkheid stopt niet bij een toiletvoorziening, het is veel meer dan dat."
Corina is altijd op zoek naar mensen met wie ze kan samenwerken. Haar droom is om ooit naast haar website een app te creëren, zodat ze al haar bevindingen met de wereld kan delen. ‘’Niet iedereen wil de kennis over toegankelijkheid delen. Dat vind ik erg jammer, want uiteindelijk gaat het erom dat wij rollers, een hoop speurwerk voor bijvoorbeeld een weekendje weg wordt bespaard. Mijn doel is dan juist ook om alle kennis betreffende toegankelijkheid te delen met de wereld middels een wereldwijde applicatie. "
Een tijdje geleden startte Corina een onderneming waarbij ze toegankelijkheid testte bij horecagelegenheden. Zo’n drie dagen in de week werkte ze aan haar website en besteedde ze tijd aan haar onderneming, welke nog in de ontwikkelingsfase stond. Helaas is ze daarmee gestopt, omdat het op dat moment nog niet goed genoeg liep. Haar onderzoeken waren er wel, maar de inkomsten bleven uit. ‘’Het bleek dat mensen wel graag advies wilden over de toegankelijkheid, maar er geen geld voor over hebben. De Kamer van Koophandel stuurde op een gegeven moment een brief, waarin ze hebben aangegeven mijn onderneming uit te schrijven."
‘’Ik begrijp niet waarom mensen grote bedragen overhebben voor het bouwen van een nieuw gebouw, maar daarbij niet denken aan de toegankelijkheid. Eigenlijk vind ik dat gewoon een ernstig probleem in deze samenleving."
Corina is uiteindelijk nooit helemaal gestopt met het testen en beoordelen van de toegankelijkheid in de horeca. Ze vond een andere manier, waarbij het haar niet te veel inspanning kostte, en toch haar stem kan uitbrengen voor mederollers: Google Local Guides.
Iedere keer dat Corina een horecagelegenheid bezoekt, zet ze haar beoordeling online via Google Local Guides. Dit doet ze overigens niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland wanneer ze op vakantie is. Ter aanvulling van haar review maakt ze foto’s van bijvoorbeeld de toiletten, om voor andere rollers op beeld vast te leggen hoe toegankelijk de toiletten zijn.
‘’Eenmaal bovengekomen lukte het niet om zelfstandig het gebouw te betreden. Op zulke momenten kan ik enorm teleurgesteld zijn’’
‘’Ik ging eens met een van mijn zoons naar een nieuwe locatie in Rotterdam. Het was een nieuw gebouw, waar we moesten zijn, en dacht daardoor dat het toegankelijk zou zijn. Echter was het een ramp. Ik moest met een rolstoeltraplift naar boven, wat ik helemaal niet prettig vond, al was dat natuurlijk best toegankelijk. Eenmaal bovengekomen lukte het niet om zelfstandig het gebouw te betreden. Op zulke momenten kan ik enorm teleurgesteld zijn."
Het pand in Rotterdam had een monumentale status waardoor de eigenaren niet veel konden veranderen. Maar volgens Corina hadden ze wel een oprit kunnen leggen. ‘’Soms voel ik mij een roepende in de woestijn! Als ik over dit soort zaken contact opneem met de gemeente vinden ze het allemaal heel erg, maar ze doen er helemaal niets aan. Dat is gewoon heel erg jammer en daarom is deze missie zo belangrijk."
In de praktijk blijkt dat dit soort situaties heel erg worden gevonden, mensen zeggen dat het echt niet kan. Maar het lijkt voor Corina soms alsof de betreffende partijen niet daadkrachtig zijn. En daadkracht is nou net wat nodig is om te toegankelijkheid te verbeteren. ‘’Vanuit gemeenten worden wel dingen geprobeerd. Maar als ze opmerken dat invalideparkeerplaatsen te klein zijn, staat het pas voor volgend jaar op de planning. Dat is nou nét het probleem."
Ondanks de op sommige punten trage beweging op het gebied van verbetering van de toegankelijkheid, houdt Corina de moed er absoluut in! Ze begon de website Tuurlijk Toegankelijk. Deze staat sinds kort online. Hierop deelt ze haar ervaringen delen, verspreid ze informatie en geeft ze tips over het leven in een rolstoel. ‘’Ik wil het leven voor mederollers heel graag makkelijker en leuker maken. Het zijn de kleine dingen die het doen! Zelf ga ik graag uit eten met mijn gezin en op reis. En juist daarin ervaar ik vaak obstakels, die ik voor anderen graag zoveel mogelijk zou willen wegnemen."
Het is als roller bijna altijd uitzoeken of je op een locatie kunt komen, maar met een wereldwijd web, zou dat eigenlijk niet meer hoeven. Soms leidt een actie niet direct tot een oplossing, echter wel tot bewustwording. En met bewustwording, komen we al een heel eind. ‘’Wanneer een horecagelegenheid voor mij niet toegankelijk is, dan komt mijn hele gezin niet. Dat is een gemiste kans van inkomsten en gezelligheid voor de horecaonderneming, maar ook een gemis voor mijn gezin en mij. Het is niet altijd alleen de roller die hierdoor wordt getroffen. En daarom blijf ik strijden voor mijn missie om de toegankelijkheid in Nederland te verbeteren op het gebied van horecagelegenheden."