Skip to Content

‘Zitten is het nieuwe roken’. Lekker dan. Zeker als je in een rolstoel zit is dit weinig hoopgevend. Het betekent dat jij aan de bak moet. Want ook als je in een rolstoel zit, of misschien wel juist, is het belangrijk om fit en gezond te blijven. Hoe? Met deze tips hoef jij je stoel niet
uit en de deur ook niet. Geen excuus meer.


Voor we beginnen is het goed om even stil te staan bij veiligheid. Want jij bent de meester
van jouw lichaam. Jij kent jouw lichaam het beste. Bedenk of je meteen een volledige workout of een deel wilt of kunt doen. Het allerbelangrijkste is dat jij je goed voelt. Pijn is dus nooit fijn, maar een beetje je grenzen opzoeken is wel oké. Zolang je maar goed naar je lijf blijft luisteren en er naar handelt.

Een goed begin is het halve werk
Leg de materialen die je eventueel nodig hebt klaar. En als jouw lijf erom vraagt gebruik dan banden om je romp stabiel te houden. Zorg dat je voldoende water bij de hand hebt. En een handdoek om die zweetdruppels van je hoofd te vegen. Let’s work-out aan de hand van deze filmpjes.

Warming up
Welke vorm van sporten je ook kiest, het begint met een goede warming-up. Misschien
overbodig om te zeggen maar we zien dat de meesten dat onzin vinden en niet of nauwelijks
doen. En precies dan ontstaan de meeste blessures. Dat wil je niet.
[https://youtu.be/u7b0x7llC8o]


Krachttraining
Je armen en romp vragen extra aandacht. Zij zijn je middel om vooruit te komen. Het is dus
fijn als ze aandacht krijgen en je ze niet alleen dagelijks rekt en strekt maar ook geregeld oefeningen doet om ze te versterken. Je kunt dit door middel van krachttraining doen maar ook weerstandsbanden en fitnesselastieken zijn superhandig om in huis te hebben.


Cardiofitness
Zoals de naam al doet vermoeden hebben cardio-oefeningen tot doel om je hart en vaten te
versterken. Je kunt dit doen in teamsportverband, maar dat is geregel. En dat is weer een excuus om het dan maar niet te doen. Dat hoeft dus niet. Kom in beweging en pomp je hartslag op. Leef je uit, beweeg en werk jezelf in het zweet met deze cardio-oefening.


Rolstoelyoga
Hoeft het allemaal niet zo explosief? Dan is yoga een mooie aanvulling op je training. Een andere manier van in conditie blijven dus. Het verbetert je houding, ademhaling en concentratie. Maar yoga doet meer. Het kan ook stress reducerend zijn en met de rek- en strekoefeningen versterk je je spieren maar zeker ook je mentale gestel. En dat laatste is net zo belangrijk voor je gezondheid als het fysieke deel.
https://www.stoelyoga-nederland.nl/onlinetraining/


Rolstoel Aerobics
In de jaren 90 was het een hit, Aerobics. Het komt er nog steeds op neer dat je lekker uit je
dak gaat op muziek. Dat Aerobics er misschien niet meer zo hip and happening uit ziet blijkt
wel uit dit filmpje maar o boy wat is het toch eerlijk om op die manier te bewegen. De uitleg
maakt de work-out voor iedereen mogelijk en toegankelijk.


Rolstoel dansen
Wie denkt dat mensen in een rolstoel niet kunnen dansen heeft het mis. Check this out! Of
beter nog, studeer dit dansje in en maak je eigen filmpje. We weten zeker dat je viral gaat.
En het is meteen een volledige work-out! You go girl – or boy!

Complete work-out
Best een gedoe om al die losse onderdelen te matchen en bij elkaar te sprokkelen. Daarom
hebben we er een mooie complete work-out bij gezet. Want ook nu geven we je geen excuus om niet in beweging te komen.

Absoluut beginner
Is dit allemaal te veel, te ingewikkeld en te lang? Dan is deze 15 minuten simpele work-out
iets voor jou. Het gaat er namelijk vooral om dat je in beweging komt en dat het haalbaar is.
En niet geheel onbelangrijk, dat je er lol in hebt.





0 mensen hebben gereageerd
Back to top